Cum arată societatea la 10 luni de la declanșarea pandemiei Covid-19

Începută cu stări de panică și de urgență, la 10 luni după declanșarea pandemiei Covid-19 putem spune că ne-am adaptat unui nou stil de viață, că haosul și incertitudinea s-au integrat foarte bine în cotidianul nostru. Teama de a contacta virusul și criza economică generate de pandemie au resetat toate componentele vieții fiecăruia dintre noi, iar în continuare vom vedea impactul pandemiei în societate în toate direcții în care se văd deja efecte.

Cum arată societatea la 10 luni după declanșarea pandemiei Covid-19

La 10 luni după declanșare, numărul cazurilor la nivel mondial este de 37,1 milioane, din care 1,07 milioane de decese. Acestea sunt cifrele care din teamă, din precauție sau din oportunitate, schimbă masiv comportamentul omului în societate, atât din punct de vedere personal, cât și profesional. Este o adaptare constantă și reciprocă la contextul creat de pandemia Covid-19 și la măsurile de precauție care se iau pentru siguranța lumii.

Impactul economic al pandemiei Covid-19

Șomajul tehnic a fost prima măsură economică oferită de statul român imediat după instalarea stării de urgență, pentru a împiedica sau cel puțin pentru a întârzia disponibilizările în masă. Amânarea ratelor la bancă a fost următorul pas ajutător pentru a simplifica haosul financiar declanșat de pandemie. Cu toate acestea, creșterea șomajului nu a putut fi împiedicată, iar comparativ cu luna iunie sunt cel puțin 10.000 de persoane rămase fără loc de muncă. Blocajul celor două luni de stare de urgență, lipsa cererii pe anumite segmente de piață, măsurile impuse și comportamentele adoptate de oameni au dus la închiderea business-urilor nepregătite sau nedezvoltate pentru a supraviețui. Iar asta înseamnă mai puține taxe către stat și mai multe ajutoare de șomaj către cetățeni. Sunt și afaceri care au apelat la IMM Invest pentru a trece mai ușor prin perioada aceasta.

Digitalizarea ca efect al pandemiei Covid-19

Instrumentele tehnologice ne îndreptau oricum de mult către digitalizare, însă pandemia a creat un efect de boost și ne-a pus în fața practicii. Ședințe și întâlniri pe diverse platforme online (ZOOM – care și-a mărit acțiunile cu 100% și a devenit instrument de lucru pentru multe companii), unitățile de învățământ care au stabilit un program online și offline pentru elevi și studenți, cursuri de formare și dezvoltare online (webinarii, dintre care multe gratuite), instituții publice care și-au simplificat relația cu cetățenii prin mediul online, etc. Digitalizarea este un trend post-pandemie și poate fi privită ca oportunitate de dezvoltare.

Work from home

Unele companii au adoptat munca de acasă integral, unele au un program de 3 zile la birou și restul de acasă, în timp ce câteva companii oferă angajaților posibilitatea de a alege. Lista avantajelor începe cu creșterea productivității (oamenii sunt mai eficienți lucrând de acasă) și continuă cu optimizarea cheltuielilor. Angajații economisesc bani lucrând de acasă, iar companiile și-au diminuat costurile pentru spațiile de birou și resursele de birotică. Acest nou stil de viață profesională a arătat multor oameni cum pot face bani de acasă pentru a-și crește veniturile.

Comerțul online

Statul în casă și diversificarea instrumentelor tehnologice au determinat o creștere masivă pentru cumpărăturile online. Privită inițial ca măsură de protecție, a ajuns să reprezinte optimizarea timpului și a bugetului alocate necesarului în casă. Chiar dacă unii sunt mai preventivi cu cheltuielile și vor să își păstreze economiile pentru ce poate urma, timpul petrecut în online ii face pe oameni destul de spontani în cumpărături. Timpul de livrare a crescut, la fel ca și perioada dedicată retururilor (pentru flexibilitatea pe care o oferă magazinele online, oamenii obișnuiesc să cumpere pentru că știu că pot returna produsele foarte ușor).

Telemedicina și investițiile în sănătate

Telemedicina a primit și ea un loc în față în serviciile medicale. Diverse instituții medicale private organizează apariții online pe rețelele de socializare pentru educație medicală și au implementat programe de consultație online sau prin telefon. Triajul care încă se face în multe clinici, reconfigurarea spațiilor medicale pentru protejarea pacienților, echipamentele speciale de protecție, creșterea asigurărilor private de sănătate sunt doar câteva dintre investițiile ca efect al pandemiei. Sistemul public de sănătate a arătat din nou nepregătire în fața pericolelor, așadar oamenii și-au direcționat masiv atenția către clinicile private care pot fi alături de ei prin diverse canale.

Călătoriile și socializarea offline

După un blocaj semnificativ al turismului, țările preferate pentru vacanțe au anunțat câteva măsuri impuse pentru siguranța călătorilor. Însă creșterea numărului de cazuri actualizează lunar lista galbenă a țărilor cu pericol de infectare și din cauza carantinei impusă, oamenii aleg să stea acasă și să își facă vacanțele în țară și să descopere activități noi în orașele lor. Terasele încă deschise ale restaurantelor mențin o limită de persoane la masă, purtarea măștii este recomandată peste tot, spațiile comerciale impun distanțare la cozile de așteptare și controlează numărul persoanelor din încăpere, iar oamenii evită aglomerațiile cu activități neimportante.

La 10 luni de la declanșarea pandemiei Covid-19, societatea arată schimbată, cu temeri și incertitudini, dar dispusă să se adapteze și să profite de oportunitățile de creștere și dezvoltare. În fiecare criză este cineva care câștigă, iar fiecare șansă din piață poate ajuta restabilirea unui viitor economic. Dacă ești antreprenor, este important să nu fii reticent, să nu te legi prea mult de cum făceai lucrurile până acum, să fii model de lider și să empatizezi gravitatea anumitor consecințe din context, dacă vrei să supraviețuiești împreună cu echipa.