Trend-uri posibile după pandemia Covid-19

Situații pe care nu le-ai previzionat? Obiective noi? Alte planuri? Dacă da, atunci îl poți numi efectul pandemiei Covid-19. Chiar dacă ne aflăm abia la mijlocul drumului, putem spune că anul acesta a fost mult altfel decât și l-a plănuit sau așteptat fiecare dintre noi.

Alături de criza care a generat diverse gânduri preventive din punct de vedere profesional și economic, ultimele luni au reconfigurat foarte multe comportamente și componente sociale, inclusiv trend-uri profesionale care vor fi posibile și după pandemia Covid-19. De ce? Pentru că orice criză devine oportunitate, deschide apetituri noi, adaptează și formatează: cererea, oferta și abilitatea pentru orice. TO BE CONTINUED a început.

Trend-uri posibile după pandemia Covid-19

Starea de urgență instalată după declanșarea pandemiei Covid-19 și măsurile de protecție impuse ne-au determinat să ne adaptăm unor condiții sociale diferite față de cele pe care le acceptam cu ușurință înainte. Implicarea și interesul profesional au fost prioritare în această perioadă, fie pentru păstrarea locului de muncă, fie pentru reorganizarea profesională.

Digitalizarea

Online-ul a devenit parte din viața noastră cu mult înainte de pandemie, atât prin interesul nostru social, cât și prin tehnologia avansată care ne-a educat. Iar asta a fost un start profitabil pentru companiile care și-au implementat această funcție. Pentru că resursa umană nu este întotdeauna indispensabilă, iar pandemia ne-a demonstrat încă o dată asta, digitalizarea este o oportunitate. Pentru ca deciziile și comportamentul omului în online să fie influențate și controlate, sunt necesare acțiuni specifice: conținut personalizat, strategie, analiză și interpretare, etc.

Asta înseamnă oportunități profesionale noi, pentru că cererea nu lipsește. Dacă înainte business-urile considerau digitalizarea o funcție nouă sau un instrument de creștere, acum este o caracteristică a pieței și a publicului la care vor trebui să se adapteze.

Viața profesională online. Acasă

Și în România a fost degustat acest model încă dinainte de pandemie prin: integrarea unor corporații străine pe piața muncii, program de lucru personalizat, o zi pe săptămână lucrată de acasă, work from home job, colaborări sau freelance, etc.

Confortul nostru se resimte în orice acține a noastră, în speță profesională. De aceea, când ne aflăm într-un cadru care ne mulțumește, ne liniștește, ne ajută să fim concentrați, reușim să fim mai productivi. Asta au constatat și alți angajatori, care s-au bucurat de productivitate, organizare, devotament și rezultate din partea angajaților în momentul în care aceștia au lucrat de acasă, într-un mediu familiar și confortabil.

Externalizarea unor activități de business păreau oricum a fi mai profitabile pentru anumite companii care au ales să testeze asta. Uneori, o idee din afară este mai creativă sau mai tentantă decât una din context, așa că mulți antreprenori români au fost foarte deschiși și orientați către rezultate și mai puțin către varianta clasică de angajat.

Motiv pentru care, pandemia Covid-19 a reprezentat pentru ei o adaptare naturală la schimbările pe care le-a adus aceasta. Iar asta a generat pentru ceilalți jucători din piață, indiferent de sectorul de activitate, un nou model de business: să fii prezent, activ și accesibil în online. Medicina a devenit telemedicină, comunicarea, promovarea și vânzarea s-a propulsat în online, achizițiile, informarea, documentarea, etc. Toate acestea reprezintă un nou trend posibil după pandemia Covid-19.

Oportunități de HR

Dezvoltarea și diversificarea pieței profesionale a generat un deficit în resursa umană atât pentru unele companii, cât și pentru potențialii angajați.

În ceea ce privește companiile, multe dintre ele au întâmpinat greutăți în găsirea și integrarea oamenilor potriviți. Motivarea potențialilor angajați este dificilă în contextul în care multe dintre obiectivele lor financiare erau mai strâns legate de cele personale, decât abilitățile profesionale. De asemenea, sistemele de evaluare și bonusare învechite ale companiilor au reprezentat piedici semnificative în formarea unor echipe performante.

Însă, cum scopul crizelor este să reașeze lucrurile și să reconfigureze cererea și oferta pe piață, pandemia Covid-19 reechilibrează lucrurile și deja se resimt efectele în piața muncii.

Viața socială online. Oriunde

Toate măsurile de prevenție și distanțarea socială, împreună cu perioada șomajului tehnic ne-au oferit mult timp cu noi înșine. Timp pentru a ne descoperi sau exersa abilitățile necesare pentru cadrul profesional despre care am povestit mai sus, pentru a ne ține aprope de cei dragi, pentru a ne ocupa timpul cu activități relaxante, etc.

Efectul este o dezvoltare personală care ne-a deschis apetitul pentru o alimentare constantă cu ce ne place sau cu ce ne face bine. Indiferent că este vorba despre muzeele virtuale vizitate, jocuri online, aplicații mobile, cumpărături online, video call-uri cu prietenii, seriale noi, etc, toate construiesc un interes și implicit un comportament social exploatat în perioada aceasta, despre care povestim cu ceilalți. Unii experți spun ca omul are nevoie de 21 de zile pentru a forma un obicei nou, iar cele aproape 2 luni de stare de urgență cu siguranță au ajutat la acest aspect. Așadar, în timp ce distanțarea socială este încă o recomandare, viața socială online este un nou trend.

Mai mult research

Nevoia de cunoaștere, documentarea și validarea informațiior primite a generat un comportament de informare. Impactul emoțional pe care l-a avut pandemia Covid-19 ne-a arătat cât de implicați și afectați putem fi, cât de mult putem empatiza și cât de conectate sunt componentele sociale la nivel global: importanța unor recomandări, efectul nerespectării acestora, care pot fi unele reacții și măsuri în masă, etc.

Toate acestea împreună cu timpul liber și cu resursele informaționale pe care le avem, a creat un trend: research-ul (documentarea).

Atenție și prevenție

Sănătatea a redevenit o prioritate pentru mulți dintre români, iar asta a instalat un trend de prevenție și atenție asupra stării noastre medicale. Acordăm mai multă importanță anumitor simptome, măsuri de protecție, reguli de igienă și ne adaptăm la cerințele furnizorilor de produse și servicii.

Pandemia Covid-19 ne-a demonstrat că vulnerabilitățile sistemului imunitar își poate spune într-un mod apăsat cuvântul, iar al doilea val care se ia în calcul pentru sezonul rece de anul acesta generează un focus asupra sănătății noastre.

Comportament economic

Sistarea unor domenii de activitate, pauza profesională, grija asupra banilor ne-au determinat să fim mai atenți cu economia personală, actuală și viitoare. Mulți dintre noi am învățat să facem economii și să ne optimizăm cumpărăturile online.

Pe lângă efectele pozitive ale educației financiare proprii, pandemia Covid-19 ne-a dovedit din nou că este bine să avem o soluție pusă de o parte la care să apelăm în crizele personale. Așa că indiferent cât de curând revenim la normalul pe care îl știam, fiecare dintre trend-urile aduse de pandemia Covid-19 este oportună.