Ghid de pornire pentru o afacere online

Independența financiară și cea profesională sunt doi piloni importanți în obiectivele pe care ni le propunem constant. Să vrei să ieși din zona de confort și să încerci să devii antreprenor, să îți creezi o afacere pe care să o dezvolți, înseamnă perseverență și viziune către viitor.

În calitate de antreprenor, tehnologia îți oferă toate instrumentele de care ai nevoie, iar consumatorului îi stimulează nevoia de achiziție prin comportamentul deja antrenat. Având această premisă, pentru a porni la drum cu investiții minime, poți începe cu o afacere online.

Acum că ai motivația, poate chiar și ideea, important este să știi și cum să îți faci o afacere online: care sunt resursele de care ai nevoie, care este ordinea etapelor pe care trebuie să le parcurgi, ce acțiuni sunt necesare pentru a pune în practică toate aspectele ideii, s.a.. Iar pentru asta ți-am pregătit un ghid complet despre cum pornești o afacere online.

Cum pornești o afacere online

Totul pleacă de la ideea de afacere, așa că ideal este să faci un research în piață și în lucrurile care știi că îți plac foarte mult, astfel încât să le practici la un alt nivel. După care să îți stabilești un obiectiv pentru lansarea acesteia în online: vrei să oferi publicului un produs sau serviciu nou pe piață, vrei să faci mai accesibil un produs deja existent (să fii unul dintre distribuitori), vrei să livrezi o formă îmbunătățită a unui produs/serviciu sau doar să faci lucrurile diferit, s.a..

Pe termen lung, este mai bine să legi și un scop emoțional de afacerea online, să nu îți limitezi focusul doar asupra beneficiilor financiare. Pentru ca astfel motivația, implicarea și creativitatea să meargă alături de tine pe drumul tău de antreprenor, mai ales atunci când întâmpini diverse provocări.

Sunt deja câteva trenduri posibile ca efect al pandemiei Covid-19, așa că ai de unde alege idei de afaceri. Reconfigurarea resurselor, a modului și a timpilor de lucru au amplificat comportamentul oamenilor în online și este mai simplu de preconizat și de anticipat către ce merge atenția, timpul și nevoia oamenilor.

Cum îți faci o afacere online

De la idee la afacere sunt câteva etape prin care trebuie să treci pentru a descoperi toate oportunitățile de dezvoltare pe termen lung, pentru a cunoaște resursele și direcțiile de implicare, dar mai ales pentru a putea practica legal și în termeni de business. Așa că vom prezenta fiecare componentă a unei afaceri online.

1. Imaginea afacerii tale online: site-ul, domeniul și hosting-ul

Când ideea devine produs sau serviciu, acesta are nevoie să existe și în fața publicului, a potențialilor consumatori, clienți. Așadar ai nevoie să creezi un site în care oamenii să regăsească toate informațiile necesare despre produsul tău. Complexitatea site-ului trebuie să fie relevantă pentru ideea ta, dar nu-ți limita creativitatea dacă asta te ajută să vinzi mai mult sau mai bine. Gândește-te că site-ul vorbește despre produs în lipsa ta.
Nevoia de a fi activ în online pentru a exista (ca business și ca persoană) a făcut ca totul să fie mai simplu, foarte accesibil și super rapid. De aceea prima variantă de a crea un site este să îl faci singur, prin intermediul platformei WordPress, care este foarte intuitivă și îți oferă multe template-uri şi plugin-uri. Nu ai nevoie de programare, de web design, ci doar de puțin timp pentru a testa și învăța toate funcțiile disponibile. Nu este ceva ce nu poți afla dintr-un tutorial, așa că dacă vrei să apelezi totuși la puțin ajutor, YouTube îți stă alături.

Site-ul are nevoie de un domeniu și de hosting. Gândește-te la domeniu ca fiind imaginea activității tale (un cuvânt cheie, inițialele mai multor cuvinte semnificative pentru afacerea ta), iar atunci când oamenii caută pe Google după acest cuvânt cheie, site-ul tău să fie printre rezultate. Găzduirea web este un serviciu de care ai nevoie pentru a avea un site funcțional și disponibil pe internet, iar pentru asta trebuie să apelezi la o companie specializată. Avantajul este că poţi crea site-ul odată cu domeniul şi hosting-ul şi poţi beneficia de suport pentru realizarea sa.

O altă variantă pentru crearea site-ului este să apelezi la un freelancer care să te scape de grijile de mai sus, în schimbul unei sume de bani (între 300-800+ euro). Pentru asta ideal este să scrii un brief în care să descrii foarte bine produsul sau serviciul pe care îl lansezi, obiectivele și misiunea afacerii tale, modalitățile de achiziție, volumul și tipul de informații pe care vrei să îl integrezi în site (text, poze, video-uri), etc. Astfel persoana responsabilă să poată transpune aceste informații într-un site care să îndeplinească funcțiile și calitatea pe care ți le dorești.

2. Aspecte legale: firmă & legislație

Ca să funcționezi ca un business în adevăratul sens al cuvântului, ai nevoie de o firmă înregistrată la Registrul Comerțului. După ce te documentezi adecvat, îți alegi un cod CAEN de activitate (îți dă dreptul să comercializezi produsul respectiv), este bine să integrezi în site toate informațiile despre companie, regulament sau condiții de achiziție/ returnare, GDPR, datele de identificare ale firmei, etc. Poți consulta Ghidul drepturilor consumatorilor pe internet pentru a te asigura că nu îți scapă nimic important.

3. Strategie de comunicare

Strategia de comunicare include atât modul în care alegi să te faci vizibil publicului, dar și canalele posibile pentru asta.
Este bine să îți analizezi produsul și variantele de achiziție ale acestuia astfel încât să îți identifici publicul. Să știi cui te adresezi, cine are nevoie de produsul tău, cui îi poți crea o nevoie viitoare, astfel încât să îți poți dezvolta direcții conexe de plasare a produsului în mintea sau în coșul potențialilor cumpărători.

Plecând de la acest aspect, îți alegi canalele de comunicare și diseminare a informațiilor despre afacerea ta online: de exemplu o pagină de Facebook și una de Instagram cu toate funcțiile lor active (story-uri, review-uri, etc). Aceste două canale de comunicare au în primul rând semnificația unei cărți de vizită, de prezentare, care ține locul site-ului într-o anumită măsură pentru cei care ajung mai întâi aici. Apoi au rolul de a transmite urmăritorilor tăi mesaje actualizate, personalizate zilnic. Cu ajutorul acestor două rețele de socializare îți poți crea o comunitate pe care să o inviți pe site atunci când consideri important: oferte speciale, lansări de produse, lichidări de stoc, etc.

Oamenii petrec mult timp online pentru diverse informații, cumpărături, vânează oferte sau doar caută noutăți pentru a-și cheltui banii. Înainte majoritatea cumpărăturilor online erau reprezentate de haine sau anumite obiecte necesare în casă, însă acum au apărut diverse aplicații care facilitează și încurajează comenzile pentru orice, din propria canapea. Astfel oamenii câștigă timpul pe care l-ar fi pierdut printre rafturile magazinelor și la cozile de la casă și aleg să îl folosească mai eficient. De multe ori tot în online, cu research după noutăți.

Aceștia ar fi primii pași pe care trebuie să îi urmezi atunci când vrei să îți deschizi o afacere online. Dar acesta nu este capătul drumului, ci ai nevoie de obiective de business și o strategie pentru ca afacerea ta să se bucure de succes. Descoperă toate aceste aspecte în următorul nostru articol!