Ce tip de cheltuitor ești?

Tu știi care este comportamentul tău financiar, ce tip de cheltuitor ești? Acum poți afla simplu care sunt caracteristicile care te definesc din acest punct de vedere, dar și de ce sfaturi practice poți ține cont pentru a corecta un comportament financiar posibil dăunător.

Psihologii fac, în linii mari, două tipuri de clasificări pentru comportamentul financiar al oamenilor. Una dintre aceste clasificări este realizată pe 4 categorii mari, în care se pot regăsi persoane de toate vârstele și din toate clasele sociale: Economul, Cheltuitorul, Evitatorul și Calugarul.

Bancnote 10, 20, 50 si 100 Euro.

A doua clasificare oferă mai multe categorii de comportamente financiare, care diferențiază persoanele și din punct de vedere al vârstei sau al clasei sociale din care face parte: Hipsterul, Cumpărătorul online, Vânătorul de oferte și Cumpărătorul exclusivist.

În articolul de față vei descoperi nu doar ce tip de cheltuitor ești, ci și care sunt factorii care te pot influența și care sunt soluțiile pe care le cauți.

Ce tip de cheltuitor ești? Prima clasificare.

În zilele noastre, este dificil să nu vezi reclame. Fie că vorbim despre spot-uri TV, despre spot-uri radio, despre afișe stradale, pliante, reclame în social media și așa mai departe, este practic imposibil să eviți să vezi un brand care vorbește despre produsele sau serviciile sale.

Chiar dacă îți instalezi ad blocker pentru a scrola liniștit pe Facebook sau Instagram, tot vei auzi de la prietenii sau rudele tale despre un nou produs, despre un brand care a venit în premieră pe piața din România și multe altele. În societatea noastră, consumerismul este ridicat la rang de artă, iar brand-urile încearcă să fructifice cât mai mult acest aspect.

Această situație prezintă avantaje și dezavantaje. Printre avantaje se numără faptul că ești mereu la curent cu ce apare nou și poți avea acces la un bun de care aveai nevoie, că poți găsi informații la un click distanță și că ai o mulțime de alte opțiuni pentru același bun. Printre dezavantaje se numără faptul că poate fi dăunător bugetului tău dacă vei cădea pradă tentației, mai mult sau mai des decât vrei.

Din fericire, îți poți face anumite obiceiuri pentru a diminua sau chiar stopa comportamentele nocive pentru bugetul tău, iată cum!

Tipuri de cheltuitori

Economul

În engelză “the saver” – este cel pentru care banii reprezintă siguranță. Persoana cu acest tip de comportament financiar își va face griji că va pierde această siguranță, de aceea va prefera să economisească în loc să își folosească banii pentru plăceri costisitoare. De asemenea, această persoană va fi întotdeauna precaută cu cheltuielile.

Economului îi va fi greu să se implice în investiții cu un grad cel puțin mediu de risc, cu toate că acestea îi pot mări suma agonisită. Soluția sunt pașii mici spre investiții, chiar și cu volatilitate ridicată, pentru a relaxa neîncrederea, mai ales atunci când suma din cont se poate mări.

Cheltuitorul

Comportamentul opus al economului este cheltuitorul. Acesta își va cumpăra tot ce își dorește, chiar și dacă nu își permite, pentru a se recompensa.

Dezavantajul cheltuitorului este că se poate îngropa în datorii, iar pentru a evita acest lucru este recomandat să își urmărească cu atenție cheltuielile. Apoi să își ofere un buget, pe o perioadă de timp, pe care să nu îl depășească.
Dacă ești în această categorie, îți poți deschide un cont de economii din care nu poți retrage banii pentru a-ți limita cheltuielile excesive. Iar în felul acesta vei avea și posibilitatea de a economisi pentru viitor.

Evitatorul

Pentru evitator banii sunt o sursă de stres, nu vrea să se gândească la ei sau să își facă planuri financiare pentru viitor. Astfel, riscurile pe care acest comportament le are sunt acelea că evitatorul nu are niciodată controlul total asupra banilor săi.

Dacă te afli în această categorie, este mult mai simplu decât crezi să gestionezi finanțele. Tot ce trebuie să faci este să ai o listă clară cu cheltuielile tale recurente și să economisești o sumă prestabilită lunar.

Călugărul

Călugărul financiar este un comportament care evită banii cu orice preț. Crezând că nu reprezintă moralitatea, călugărul va încerca să scape de bani în orice fel poate, prin donări sau cadouri.

Fie că ne place sau nu, banii sunt mijlocul prin care ne putem construi un cămin, ne putem îmbogăți spiritual prin călătorii și așa mai departe. De aceea, dacă te afli în această categorie îți recomandăm să nu mai eviți banii, ci să înveți să îi gestionezi. Și astfel îi vei putea ajuta și mai mult pe cei dragi!

Tipuri de cheltuitori. A doua clasificare.

A doua categorie de tipuri de cheltuitori este una care împarte persoanele în mai multe segmente, acestea fiind influențate și de vârstă, categorie socială și așa mai departe.

Aceste segmentări reprezintă de fapt stiluri de viață diferite, care se răsfrâng asupra finanțelor. Comportamentele pe care le avem ca și indivizi sunt direct legate de stilul financiar, de tipul de cumpărător, iar societatea se schimbă, de aceea unele dintre categoriile de cheltuitori pe care urmează să le prezentăm nu existau acum 10 ani. Acestea se pot schimba în funcție de evoluția societății, a trend-urilor și așa mai departe.

Hipsterul

Acest tip de cheltuitor a fost observat recent și include în general persoanele tinere. Hipsterul este influențat de trend-uri, așa că va tinde să cheltuie bugetul pe brand-urile în vogă, dar va alege să fie diferit cu toate celelalte cumpărături. Spre exemplu, își va cumpăra haine second-hand sau vintage. De asemenea, va prefera întotdeauna mijloace de transport eco-friendly.
Cu toate că nu pare să întâmpine dificultăți financiare, hipsterul poate pierde evidența banilor atunci când cheltuie pe brand-urile preferate. Bugetul poate fi salvat prin excluderea cumpărării bunurilor la pre-comandă, dar și prin reducerea de gadget-uri care nu sunt strict necesare.

Cumpărătorul online

În această categorie intra în principal generația Millenial, care a crescut cu tehnologia și nu are timp decât pentru cumpărăturile online. În general, regăsim aici persoane care lucrează în corporații, dar nu numai.
Pentru cumpărătorul online poate fi extrem de ușor să cadă în capcana supra-cheltuirii, deoarece nu există tranzacția palpabilă imediat. Astfel, bugetul poate fi afectat serios de achiziții care nu sunt esențiale.
Chiar dacă internetul abundă în reclame, dacă faci parte din această categorie îți sugerăm să apelezi la adblockers pentru a-ți limita tentația. De asemenea, îți poți impune o limită pe cardul de cumpărături pentru a nu cheltui mai mulți bani decât chiar ai nevoie.

Vânătorul de oferte

Tehnologia și accesul facil la internet permite tuturor să compare prețuri din diverse magazine, să caute oferte, reduceri, vouchere și așa mai departe. Acum este mai ușor ca oricând să găsești articolul pe care îl dorești la un preț mai bun.

Vânătorul de oferte nu are vârstă și se găsește în toate categoriile sociale. Totuși, chiar dacă poate părea econom, vânătorul de oferte se poate găsi în situația în care a cumpărat excesiv bunuri doar pentru că erau reduse.
Recomandarea pentru acest tip de cheltuitor este setarea de limite asupra cumpărăturilor, pentru a evita excesul. De asemenea, nu toate ofertele sunt ceea ce par a fi, așa că recomandăm verificarea în prealabil a condițiilor, părerile altor cumpărători și review-urilor.

Cumpărătorul exclusivist

În această categorie de comportament financiar se află persoanele care nu cred în oferte. Indiferent de vârstă și chiar categorie socială, acest cumpărător exclusivist consideră că prețul este determinantul calității, iar un preț ridicat este imperativ pentru un bun care va dura în timp.

Deși un bun calitativ are un preț mai ridicat, cumpărătorul exclusivist tinde să achiziționeze bunuri sau servicii la prețuri exorbitante și de cele mai multe ori nejustificate. Iar acest lucru se datorează faptului că nu doar prețul este un indicator al calității.

Recomandarea pentru acest tip de comportament financiar este limitarea cheltuielilor excusiviste doar la bunurile care vor fi folosite pe durata a mai mulți ani, precum automobile, locuințe, accesorii așa cum sunt ceasurile sau bijuteriile. Bunurile cu durată scurtă de viață, precum produsele de uz casnic sau chiar și alimentele pot fi achiziționate și la prețuri mai mici, fără a face rabat de la calitate.